Barion Pixel
 

Honnan tudom, hogy szüksége van a gyermekemnek külön megsegítésre? Felkészültünk az iskolára?

Sokan nem tudják, vagy rosszul gondolkodnak ezzel kapcsolatban, esetleg kevesen ismerik azt, hogy mekkora hatással van a gyermek felnőtté válásában a megalapozott iskolakezdés.


Talán vannak olyanok is, akik érzik a félelmeiket az óvoda-iskola pandémia helyzetben kialakult bezárások kapcsán.


A jelenlegi mód, ahogyan lehetőségük van a gyerekeknek megalapozni egy sikeres életet, valóban aggodalomra ad okot.


Te, mint tudatos szülő, otthon mindent megteszel, ami pótolja az óvoda által nyújtott fejlődési lehetőségeket. Hiszen böngészed az internetet, válogatsz a fejlesztő játékok közül, sokat meg is csináltok közösen.


És tudod, hogy arra van-e szüksége a te gyermekednek? Csak időtöltés, lefoglalj őt vagy pozitív hatása is van?


Tudod, hol tart a te gyermeked az iskolára való felkészülés folyamatában?


Ha minderre igen a válaszod, ne olvass tovább, nem neked szól ez a bejegyzés.

Azonban, ha kétségeid vannak, elég jól kihasználod-e az otthonlétet, szakember módjára válogatsz a mindenki számára elérhető felületeken található lehetőségek között, akkor olvass tovább.


Nagyon sok tanulmány szól arról, mennyire meghatározóak az ember életében az első lépések.


Ezek megsegítése a szülő tudatosságán múlik.


Amikor a te gyermeked szomorúan jön haza az iskolából, mert nem írta szépen az e betűt. Amikor reggel nem akar menni iskolába, mert ott sokáig figyelni kell és ez megerőltető számára. Amikor a szülői értekezlet alkalmával a tanító kiemeli Pannika szépírását, a te gyermekedet pedig nem említi meg. Amikor majdnem jó lett a matek felmérő, csak egy pont hiányzott az ötöshöz, ezzel te megelégszel? Miért nem lehet ötöst csinálni belőle? Mindig minden majdnem sikerül neki? És akkor miért nem sikerül? A majdnem jó nem megfelelő akkor, ha a jó is lehetséges!


És itt jössz te a képbe. A te szülői hozzáállásodon múlik, hogy a majdnem jó valóban jó legyen. Hogy ne kelljen vigasztalni a gyermekedet: semmi baj, legközelebb majd jobban sikerül. Igen, de nem lesz ez a legközelebb. Nem lesz, mert az alap hiányzik ahhoz, hogy valóban sikerüljön. Amin most múlt, azon fog múlni legközelebb is.


Hacsak nem teszel ellene.


Milyen büszke leszel rá, hogy ügyes a mozgása, az iskolai fellépésekről készült felvételeket bátran mutogatod az ismerőseidnek.


A füzeteiben ott mosolyognak a csillagok és az ötösök! Kedvvel megy minden nap az iskolába, várják a barátai. Órákon bátran jelentkezik, mert tudja a választ. Szülői értekezleten kiemeli a tanító gyermeked teljesítményét. Megelégedve, csordultig tele szívvel jössz el onnan. Megveregetve saját válladat, hogy megérte a befektetés, lám jönnek az eredmények.


Nyilván akkor, ha ez neked is fontos.


Nem, nem gondolja mindenki úgy, hogy szakszerűen segítse a gyermekét. Vannak akik megelégszenek az idő fejlesztő hatásával. Ez az ő gondolkodásuk. Nem kell mindenkinek jó tanulónak lenni, nem kell minden embernek sikeresnek lenni az életben. Nem kell mindenkiben felfedezni az erősségét, arra alapokat lerakni.


Lehet úgy is leélni egy életet, hogy siránkozol, hogy lehetett volna másképp. Sajnálva az elszalasztott lehetőségeket, irigykedve azokra, akik energiát és figyelmet fordítottak a gyermekük tudatos fejlődésére, annak megsegítésére.

A te döntésed.


Az óvoda a mindennapi tevékenységébe beágyazva végzi a gyermekek fejlődéséhez szükséges feladatait, fejleszti azokat a készségeket, képességeket, amik lehetővé teszik a sikeres iskolakezdést. Különösen fontos, hogy jó kapcsolatot ápoljunk azokkal az emberekkel, akik hatással vannak gyermekünk fejlődésére, a közös munka meghozza gyümölcsét. Mindannyian egyet akarunk: sikeres, boldog felnőtt életet gyermekednek. A folyamat interakció keretében valósul meg. Ennek ellenére még mindig nincs megnyugtató módon megoldva az óvoda-iskola átmenetének kérdése. Több szakember úgy nyilatkozik, hogy nem az óvodás gyermeket kell felkészíteni az iskolára, hanem az iskolát kell közelebb hozni az oda belépő gyermekhez. Addig, míg ez csak elméleti síkon történik, nem hoz igazi változást. Mivel erre nincs befolyásunk, ezért azzal az egyetlen lehetőséggel kell élnünk, ami a rendelkezésünkre áll. Igen, az ovis gyerekeknek kell minél több lehetőséget biztosítani a fejlődéshez, éréshez, hogy minél több sikerélményben legyen része az iskolában.


Nem véletlen, hogy annyi fejlesztő ház, magánóvoda, fejlesztő központ működik. Ők is tisztában vannak azzal az űrrel, amit az óvoda-iskola átmenetnél jelentkezik.


A cikk szerzője:

Tőzsérné Zaja Ildikó

Tudáskuckó társalapító

Óvodapedagógus

Tanító

Fejlesztőpedagógus

Egészségfejlesztő mentálhigiénikus

3 boldog gyermek édesanyja

419 megtekintés0 hozzászólás

Friss bejegyzések

Az összes megtekintése