Barion Pixel Alfa generáció - iskolakezdés | Milyen tapasztalatokkal kerül az alfa-generáció az iskolába?
top of page

Alfa generáció - iskolakezdés | Milyen tapasztalatokkal kerül az alfa-generáció az iskolába?

A most iskolába kerülő gyerekek már az ún. alfa-generáció (a 2010 után születettek) tagjai. Látszólag a felnőtteket megszégyenítő magabiztossággal kezelik az érintőképernyőt, otthonosan mozognak a tabletek, okostelefonok és egyéb digitális eszközök világában.


Nem mindegy, mikor mit és hogyan tanítunk.


Készült el egy kérdőív (Dancs Gábor, Pintér Marianna, 2015), amely az alfa-generáció tapasztalatait volt hivatott felmérni.


A válaszok kiértékelése után ezt az eredményt kapták: ezeknek a gyerekeknek más a tapasztalati bázisuk.


Ahogy C. Neményi Eszter írja "A természetes szám fogalmának kialakítása" című munkájában,

A FOGALOM ALAKULÁSA AZ ISKOLÁSKOR ELŐTT KEZDŐDIK

A megfelelő fogalomépülés a valóság és a szám kapcsolatának kialakításán múlik.


A felmérés tehát igazolta azt a sejtést, hogy az iskolát kezdő generáció tagjainak tapasztalati bázisa eltér a korábbi generációkétól, pedig ezek a hiányosságok jelentős hatással vannak a matematika tanulására és tanítására, sőt a szociális kapcsolatok kialakítására, a kudarctűrés, illetve a győzelemhez/vereséghez kapcsolódó viselkedési forma megtanulására.


Mindezek alapján tehát elmondhatjuk, hogy

AZ ISKOLÁBA ÉRKEZŐ GYERMEKEKNEK NINCSENEK MEG A MATEMATIKATANULÁS SZEMPONTJÁBÓL ELVÁRT TAPASZTALATAIK ÉS ISMERETEIK.


A hiányosságokat a generáció egyéb tapasztalatai miatt nem elég a hagyományos játékok/eszközök használatával pótolni.


Akár akarjuk, akár nem a digitális világ beférkőzik mindennapjainkba. Ami érinti a gyermekeinket is. Hiszen mit látnak? Anya, apa skypol mamival, a barátaival. Interneten rendeli meg az új játékomat. Kikeresi a google-ban hogyan gondozza az anyák napi virágot, megnézi lehet-e kapni kedvenc áruházában azt a terméket. Napi szinten használjuk folyamatosan, a világ dolgairól ezen a csatornán keresztül is értesülünk. Ráadásul tudatosan vagy kevésbé tudatosan, de bevonjuk a gyermekeinket is a digitális világba, hiszen felteszem a fotóját a fb oldalamra, pedig még csak a pocakomban lakik, vagy közlöm a világgal, hogy egy éves lett.


Mivel a mindennapi életünk része lett a digitális világ, elkerülhetetlen, hogy fokozott figyelemmel forduljunk felé. Igen, válogassunk, szelektáljunk, tudatosan döntsünk azokról a tartalmakról, amit elérhetővé teszek gyermekem számára. Használjuk előnyére, aknázzuk ki azokat a lehetőségeit, ami az épülésére szolgál.


Bizonyára vannak olyan felületek, amiket már kiválasztottam: mesenézés, zenehallgatás. Vannak azonban olyan felületek, amelyek kifejezetten a kisgyermekek interakítv fejlesztését célozzák meg. Azok a szülők, akik ezt IS választják gyermekeik megsegítésére belátják, hogy más kort élünk, másképp „működik” a mai generáció. Nem lusta, nemtörődöm, gyermekét lepasszoló szülőről van szó, hanem a mai kor életére felkészítő szülőről. A mérték és elsősorban a szülői tudatosság jelentős szerepet játszik ebben a kérdéskörben.

Tudja, hogy ez egy lehetőség, nem egyetlen megoldási módja a sikeres élet alapjainak lerakásához. Azonban kihasználja alkalmasságát, újdonságát, gyermeke szolgálatába állítva azt.


A cikk szerzője:

Tőzsérné Zaja Ildikó

Tudáskuckó társalapító

Óvodapedagógus

Tanító

Fejlesztőpedagógus

Egészségfejlesztő mentálhigiénikus

3 boldog gyermek édesanyja

1 066 megtekintés0 hozzászólás
bottom of page